loading...

وکیل کیفری ، وکیل کلاهبرداری

طبق ماده ۹۴۰ ضابطه مدنی هر کدام از  زوجه و شوهر پس از مرگ از آن یکی ارث می برد. توارث اینگونه بین زوجه و شوهر وقتی برقرار می شود که ارتباط زوجیت آنها دائوجود دارد؛ در ازدواج چندگاهه ارتباط توارثی

سوسن بازدید : 46 پنجشنبه 22 دی 1401 نظرات (0)

طبق ماده ۹۴۰ ضابطه مدنی هر کدام از  زوجه و شوهر پس از مرگ از آن یکی ارث می برد. توارث اینگونه بین زوجه و شوهر وقتی برقرار می شود که ارتباط زوجیت آنها دائوجود دارد؛ در ازدواج چندگاهه ارتباط توارثی برقرار نمی گردد. در این مقاله در مورد موضوعاتی همچون وظیفه مهریه بعد از فوت زوجه و مهریه زوجه فوت شده با شما مطالبی را در بین خواهیم گذاشت. مسئله مهریه مدت هاست که در مملکت ما بحثی داغ دارد و با حاشیه های زیادی همراه شده است ولی ما در اینجا می خواهیم از نگاه تقسیم ارث آن را بررسی کنیم.

مهریه ی زوجه متوفی به چه کسانی می رسد؟

وقتی زنی فوت می کند تمام حقوق و مطالبات او به ورثه اش می رسد. از جمله حقوق زوجه مهریه ی اوست که در وقت حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از ادله ها اهمیت این مسئله این است که پدر و مادر زوجه از مهریه ی او ارث می برند.

برای برآورد مهریه بایست سهم زوج از مبلغ مهریه کسر شود و مطابق مقادر ارث پدر و مادر به دو طرف پرداخت بشود. اگر در دوره زناشویی دخولی انجام نشده باشد، زوجه و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول صورت گرفته باشد مالک تمام مهریه او هستند. شوهر و فرزندان اینگونه جزء ورثه می باشند و افزون بر والدین زوجه از مهریه اینگونه ارث می برند.

مطالبه مهریه توسط وراث زوجه

هر وقت مهریه زوجه به وسیله زوج پرداخت نشود، بعد از مرگ زوج به این سبب که مهریه زوجه از طلب ممتاز محسوب می شود، مهریه پس از مرگ زوج به زوجه پرداخت می شود.

حق گرفتن مهریه همیشه برای ذی­نفع آن وجود خواهد داشت ، تا اینکه اگر زن در فوت کرده باشد. یعنی با فوت زن حق مطالبه مهریه نظیر هر حق  یا مال دیگری به وراث منتقل می گردد.

در چه فرم مهریه زوجه فوت شده قسطی پرداخت می شود؟

همانطور که میدانید مهریه بخشی از اموال زوج است که پس از فوت زوجه به وراث خواهد رسید که می توانند به نسبت سهم خود از این امول مطالبه کنند. شوهر اینگونه در فرم ارتباط زوجیت ازدواج ارث می برد.

با توجه به اینکه دستور مهریه زوجه فوت شده مشروط به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زوجه فوت شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک جا پرداخت کند، می تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.

شروط گرفتن مهریه زوجه فوت شده چگونه است؟

اگر زوجه ورثه ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید. از آنجا که با فوت زوجه تمامی حقوق و مطالباتش به ورثه ی وی  می رسد و از جمله حقوق زوجه مهریه اوست اگر در وقت حیات او از شوهر نگرفته باشد، این حق به گردن اوست؛ از این رو پدر و مادر زوجه از مهریه ارث می برند.

 برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر می شود و مطابق سهم  الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟